Автор Тема: Поддръжка и изравняване на камъни за заточване  (Прочетена 4511 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Здравейте колеги,
В тази тема искам да ви запозная с това как подравних (lapping) два от камъните си за заточване.
Искам да благодаря на колегата bully който е един от основните източници на точиларско знание що се отнася до употребата на камъни.

Първо да си изясним защо е нужно като цяло това упражнение. При употребата на точиларски камъни същите се деформират/издълбават, основно в средата където остриетата са преминавали най-много пъти, също така камъните се запълват или зацапват до степен при която почистването им с вода и четка или гъбичка става невъзможна. Ако някое от тези неща се е случило с камъка ви, време му е за подравняване.
Лесно може да проверите с линия поставена с ръба към камъка по диагоналите му.



Какво ще ви е необходимо и от къде да си го набавите:

Ще ви трябва стъкло с дебелина поне 6мм (за да не се огъва) и размери поне 40х40 см.
Можете да си купите от всеки джамджия/стъклар. Помолете го да заглади ръбовете за да не се порежете.
Ето моето.



За удобство можете да му залепите някакви крачета. Мойте са от суич но предполагам всичко може да ви свърши работа.


След като сте си набавили стъклото ще ви трябват абразиви. Това което се ползва е силициев карбид на прах (SiC powder). Можете да си го набавите от Абразиви Ампида (ако управата на форума е съгласна ще публикувам контактите на човека). Една кутия е 3 лева и спокойно може да ви изкара 10тина години ако не се изхранвате със заточване на ножове. Има различни едрини на зърното и съответно за да не замърсявате камъниите си с чужди тела е добре да използвате пудра с доста по-голяма едрина от тази на камъка. Например за камък с грид 800 ползвам пудра 220, за грид 1200 ползвам 500.




Преди да започнете е добре да сте накиснали камъка си добре и да му начертаете мрежа по цялата повърхност, така ще разберете кога сте го изравнили за да не продължавате излишно.



След като сте готови с това си посипвате от пудрата върху стъклото.


Капвате малко вода, с пулверизатор предполагам ще е по-лесно и контролирано обаче аз нямам и си капя с ръка (пак става) и започвате без натиск да описвате осморки с камъка.
На няколко осморки обръщайте водещия край на камъка за да не го изкривите.


След известно време, което варира в зависимост от камъка и абразива ще забележите че по-високите части са започнали да се изтриват и снижават.




Продължавайте с това докато цялата мрежа не изчезне.


Когато приключите с това ще забележите че ръбовете на камъка ви са остри. При точене това може да повреди както самия камък така и острието което точите.


За да оправите ръбовете изтъркайте и тях като се опитвате да ги заоблите, променяйте ъгъла на камъка спрямо стъклото. Заоблете и четерите ръба.


Крайният резултат трябва да е нещо такова:


Хубаво е преди да започнете цялата тази процедура да си постелите някакви вестници или найлон защото е доста цаплив процеса и ако не разполагате със собствено място за такъв тип дейности рискувате жена ви да ви набие.

За най-добри резултати, след всеки камък или при промяна на едрината на SiC-a измивайте стъклото.
Още след първия камък ще забележите, че то се матира. С времето и самото стъкло би трябвало да се издълбае и изкриви до степен да е негодно за използване. Старайте се да търкате колкото може по-равномерно върху максимална част от повърхността за да го ползвате максимално дълго.


Ето мойте хубавци след изравняването



Няколко бележки които съм длъжен да направя.
Обработката на камък с различни едрини на пудрата го кара да работи по различен начин. Имайте предвид че любимия ви камък може да се държи и усеща по различен начин след като го изравните и да не показва резулатите които сте постигали преди това, а може и да ви изненадат приятно.

Поздрави!


Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #1 -: 22 Април, 2017, 17:35:47 »
Моите искрени поздравления за колегата Peachlover  *palec* От това което виждам, че е направил ясно личи, че в детайли се е запознал и осмислил и  спазил всички основни и задължителни елементи от процеса на подравняването. Дори много уместно с поставянето на крачета върху стъклото е успял да елиминира един много важен проблем да сме сигурни, че стъклото лежи върху равна плоскост, защото в противен случай в комбинация особенно с доста износен подравнител се получава например равна плоскост, но с клиновиден профил, демек дебелината на камъка е по голяма от едния отколкото от другия край.  А при по големи износвания има и случаи при които погледнат от към дебелината си камъкът има профил на клин надлъжно, а даже и напречно. Не питай старило, питай патило :D :green:
Постът на колегата направо е показно и е доста информативен как се прави това стъпка по стъпка, за което сърдечни благодарности *palec* И че се намери още един човек който да ме отмени в писането по темата  ;D :yes:
П.С. Камъните са комбиниран King KW 65 HT 65 1000/6000 грита и Макита нали ?
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #2 -: 22 Април, 2017, 17:45:44 »
bully, благодаря за добрите думи! Камъните са 800/6000 Кинг и Макита 1200
Ето кутията на кинга.

Страната му 800 ми е любимото точило за ръждилници.


Моите искрени поздравления за колегата Peachlover  *palec* От това което виждам, че е направил ясно личи, че в детайли се е запознал и осмислил и  спазил всички основни и задължителни елементи от процеса на подравняването. Дори много уместно с поставянето на крачета върху стъклото е успял да елиминира един много важен проблем да сме сигурни, че стъклото лежи върху равна плоскост, защото в противен случай в комбинация особенно с доста износен подравнител се получава например равна плоскост, но с клиновиден профил, демек дебелината на камъка е по голяма от едния отколкото от другия край.  А при по големи износвания има и случаи при които погледнат от към дебелината си камъкът има профил на клин надлъжно, а даже и напречно. Не питай старило, питай патило :D :green:
Постът на колегата направо е показно и е доста информативен как се прави това стъпка по стъпка, за което сърдечни благодарности *palec* И че се намери още един човек който да ме отмени в писането по темата  ;D :yes:
П.С. Камъните са комбиниран King KW 65 HT 65 1000/6000 грита и Макита нали ?

Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #3 -: 28 Април, 2017, 14:17:42 »
Сетих се да допълня нещо, което досега не сме коментирали. И то е, че когато се подравнява на всяка една фракция по едрина абразивен прах може да се постига различен резултат в зависимост от целите, които се гонят. Например  когато се цели максимално фина работа на камък с  F1200 Sic /аз лично нямам по фин /, така че той да не оставя дълбоки следи по стоманата и трябва да се избавим от способността му да дава твърде агресивна острота на последния етап от подравняването консистенцията трябва да е много  малко наситена с абразив, така че повърхността на камъка да се трие повече в повърхността на стъклото, гранита, чугуна или от какъвто и друг материал да е направен подравнителя. Дори понякога след това разни майстори съветват да се мине с лек натиск повърхността му с друг предварително изфинен камък, стъкло или керамика.Така се подготвят камъни за фина и окончателна  заточка на бръсначи преди стропа предимно. А ако се цели не чак толкова фина работа и по голяма производителност на камъка откъм скорост, като за точене на ножове например, то суспензията би следвало да е толкова наситена с прах, че въобще повърхността на камъка да не контактува директно с повърхността на подравнителя. За оптимизация и ускоряване  на този процес спомага по честото измиване на подравнителя и добавянето на нов прах, така че да се образува нова по гъста каша, а по някой път и използването на матирано от употреба стъкло с прах, един два  пъти по груб като зърно от този с който се работи.
 
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Още малко резултати от подравняване:

Едно камъче от колегата ivo_iz. Преди:



И след обработка 220 SiC и 500 SiC:



Другите 2 камъчета са от колета lubitel, също минати до SiC 500.
Голямото според неговата обява е драконов език а малкото нямам представа какво е обаче работи страхотно, за това от ivo_iz пак колегата lubitel сподели, че е хубаво и наистина особено жълтата му страна е прекрасна. Благодаря и на двамата колеги!

Ще помоля ако някой ги разпознава да сподели какви са защото аз не им знам имената и типа.

Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Както колегата Кендо вече каза в темата за продажба този до драконовия език е врачанска шиста, но от доста по-добрата и твърда разновидност. Не от меката разновидност, която се дълбае бързо, отделя суспензия при точене и е нископродуктивна, този е доста по плътен, твърд и чувствително по бързо работи. Подравнявал съм го до F 400 Sic и може да даде нелош, междинен предполировъчен да го нарека финиш. Значително по рядко иска подравняване, много кухненски ножове и сгъвайки съм минал на него.Имам такъв отдавна и честно казано го  харесвам повече как работи от турската "уашита", чиято повърхност с времето се гланцира и производителността му спада.  Владо от Димитровград ги продаваше някога, както и фирма Ампида. ;)
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Както колегата Кендо вече каза в темата за продажба този до драконовия език е врачанска шиста, но от доста по-добрата и твърда разновидност. Не от меката разновидност, която се дълбае бързо, отделя суспензия при точене и е нископродуктивна, този е доста по плътен, твърд и чувствително по бързо работи. Подравнявал съм го до F 400 Sic и може да даде нелош, междинен предполировъчен да го нарека финиш. Значително по рядко иска подравняване, много кухненски ножове и сгъвайки съм минал на него.Имам такъв отдавна и честно казано го  харесвам повече как работи от турската "уашита", чиято повърхност с времето се гланцира и производителността му спада.  Владо от Димитровград ги продаваше някога, както и фирма Ампида. ;)

Благодаря за отговора bully!

Определено работи бързо това малкото при положение, че не е с голяма едрина, като усещане го определям към 1200.

За това жълтото някой може ли да каже няколко думи, по-фино е от врачанската шиста и отделя суспензия, камъка е доста мек и трябва да се внимава много с натиска върху него защото лесно може да се повреди. От другата му страна има залепено нещо което е още по-фино и много по-твърдо, не отделя нищо, но и не мога да кажа, че отнема.

Неактивен lubitel

  • Напреднал
  • ****
  • Публикации: 112
  • Reputation Power: 2
  • lubitel няма влияние.
  • диагностициран
Това жълтото е котикул и не те съветвам да го "хабиш" за ножове, можеш да го използваш само за лека поддръжка или финално, тъмната част ми се струва че е само подложка и няма точилни качества ...
TANTUM POSSUMUS, QUANTUM SCIMUS!

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Това жълтото е котикул и не те съветвам да го "хабиш" за ножове, можеш да го използваш само за лека поддръжка или финално, тъмната част ми се струва че е само подложка и няма точилни качества ...

Много благодаря за отговора. Явно ще си го ползвам само за бръсначи, свадби и абитуриентски балове.

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #9 -: 04 Февруари, 2018, 20:37:10 »
Колеги да взема да събудя малко темата, някой ползвал ли е SiC камък за подравняване на AlO камък? На теория трябва да стане и по тази причина съм си викнал един carborundum coarse да пробвам. Ако става ще спестява бая мастраф и поне първото (грубото) минаване ще отпадне пък после ако трябва пак ще ползвам пудрата.

Неактивен nomad

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 377
  • Reputation Power: 11
  • nomad няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #10 -: 04 Февруари, 2018, 20:46:21 »
Зависи от камъка, който ще подравняваш, ако е с мека или средно твърда свръзка, като 90% от японските камъни, става, понякога е малко бавно, но ако нямаш друго под ръка можеш да си подравниш японските водни камъни(без шаптън). Имам един кинг 1200, който го подравнявам на изключително твърд sic камък.  Но ако камъка, който искаш да подравняваш е някаква алуминиево-оксидна керамика или пък е с много твърда свръзка не е добра идея.

Неактивен Punky

  • Общо събрание
  • Старо куче
  • *
  • Публикации: 1861
  • Reputation Power: 39
  • Punky работи за форума.Punky работи за форума.Punky работи за форума.
  • HardCore For Life
    • "kristo-2"
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #11 -: 04 Февруари, 2018, 20:51:16 »
Колеги да взема да събудя малко темата, някой ползвал ли е SiC камък за подравняване на AlO камък? На теория трябва да стане и по тази причина съм си викнал един carborundum coarse да пробвам. Ако става ще спестява бая мастраф и поне първото (грубото) минаване ще отпадне пък после ако трябва пак ще ползвам пудрата.

 Аз съм малко скаран с тия съкращения, ама шлайф пастата, дето се ползва за подравняване, май е същата работа " SiC ", само че на прах/паста , така че няма причина и камъка да не става !?!

 

Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #12 -: 04 Февруари, 2018, 21:10:55 »
Абе то и аз от там изхождам ама...

Неактивен nomad

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 377
  • Reputation Power: 11
  • nomad няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #13 -: 04 Февруари, 2018, 21:31:34 »
По-принцип се продават SIC камъни създадени специално за тази цел, но далеч не са универсални и не стават за всеки камък с ALO. При големите производители, това е ясно указано, например наниуа произвеждат SIC камъни за подравняване, докато шаптън продават SIC на прах(работи по-бързо иагресивно от SIC камък) и диамнтена плочка за подравняване-

https://www.fine-tools.com/abrichtblock.html



Неактивен peachlover

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 639
  • Reputation Power: 68
  • peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!peachlover е изгряваща звезда!
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #14 -: 04 Февруари, 2018, 21:36:56 »
Явно ще си търкам на прахоляка.

Неактивен Франко

  • Напреднал
  • ****
  • Публикации: 152
  • Reputation Power: 4
  • Франко няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #15 -: 18 Март, 2018, 20:13:56 »
Здравейте!
Имам няколко въпроса за подравняването и подръжката на камъни и ...
Маслените камъни по същия начин ли се подравняват - прах, вода, стъкло и осмици? После трябва ли да се киснат в масло или е достатъчно да се намажат няколко пъти (докато спрат да попиват)?
Преди няколко дена получих 2 плочки "китайска рубинена керамика", които смятам да ползвам с масло. Пристигнаха прилично прави, но реших все пак да ги прекарам през стъклото и ... отидоха 3 часа търкане за 2 апексоиден размер плочки (двустранно). Имаха съвсем леко "пропадане" в средната част (не повече от 0,1-0,2мм). Нормално ли е толкова бавно да става - започнах от зърно 220, после 600 (едната я оставих така) и накрая 1200?

Неактивен kendo

  • Напреднал
  • ****
  • Публикации: 180
  • Reputation Power: 9
  • kendo няма влияние.
  • дялан камък
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #16 -: 18 Март, 2018, 21:33:02 »
Започнал си с неподходящия грит, със SIC F-220 можеш да финишираш вече предварително изравнена повърхност на SIC F-80-120, а 1200 за тази керамика вече е твърде множко. Доста търкане е паднало...
All We Are Just Dust In The Wind...

Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #17 -: 18 Март, 2018, 21:43:21 »
 Това че смяташ да ползваш рубинената керамика с масло е правилно с оглед далеч по-лесното и почистване отколкото с вода, но тя не е "маслен" камък. Не попива нито масло, нито вода. Керамиката особено тази много трудно и бавно се подравнява. Прекалено много си я изфинил, според мен на F 1200 Sic няма да работи. Иначе за маслените камъни и подранвяването им е доста дълъг разговор, малко по въпроса има в темата за Norton Crystolon.
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен nomad

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 377
  • Reputation Power: 11
  • nomad няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #18 -: 19 Март, 2018, 00:05:45 »
Честно казано, ако трябва да подравнявам рубинена керамика, а същото важи и за спайдърко керамика или другите подобни, въобще не бих се мъчил със силициев карбид. За толкова твърди абразиви, предпочитам, диамантена пластина грит 180-200. За подравняване на апексоидните рубинени керамики, вършат перфектна работа апексоидните диамантени плочки с грит 200. След това, в зависимост от целите може да се финишира повърхността на керамиката със съответният грит SiC, но тук вече става въпрос, просто за заглаждане до определено ниво или пък за освежаване на повърността, ако е прекалено гледка, не за подравняване. По принцип, поне 95%, от камъните работещи добре с масло, са твърди и е най-добре да се изравняват с диамантена плочка.

За по-меки камъни, е съвсем приемливо да се използва SiC за изравняване, тогава използвам F60 за самото изравняване и F360 за финално заглаждане на повърхността(ако искам да я загладя). Като се има предвид, че силициевият карбид на прах, бързо се разпада на по-дребни фракции, F360 е адекватен грит, дори за финиширане на камъни, които ще работят с бръсначи, поне за мен е достатъчно.
« Последна редакция: 19 Март, 2018, 00:13:41 от nomad »

Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #19 -: 19 Март, 2018, 10:47:03 »
Аз лично смятам, че при ползване на диамантени пластини за подравняване е напълно възможно да възникне  един много неприятен проблем, който да окаже много негативно влияние  при заточването. Потенциалният риск е за водните камъни, независимо твърди или меки, soft arkansas, порести камъни от АО с отворена структура и др. подобни. Откъсването на частици от диаманта и набиването им в повърхността на камъка може да доведе до съсипване на еднородността на заточката, а от там и до компрометирането на трайността й, да не говорим как би изглеждало острието на места особено ако диамантената пластина е по-груба какво чудо може да стане :??? И за да поясня, че не говоря чисто теоретично трябва да кажа, че съм допускал подобна грешка преди години с едно напълно изхабено до металната основа DMT fine, което прекарах по повърхността на водния Norton 4000. Повърхността му посивя в този участък и се наби яко с частици, въпреки че видимо DMT-то бе напълно изхабено. Веднага схванах каква глупост съм направил и понеже камъкът беше добре навлажнен го прекарах веднага на 120 и 220 Sic, което напълно го изчисти, а и не загубих много от дебелината му защото овреме се спрях като видях какво става.  :chukane: Така че по моето скромно мнение диаманатът е приложим предимно при грубо подравняване на разни твърди и много плътни  керамики циркониеви или от АО и др. от сорта , при които този риск е сведен до минимум. И въпреки това след него е препоръчително минаване на стъкло с прах. Много често комбинираните Suehiro 1000/6000, Naniwa Super stone 3000/10 000 Norton 4000/ 8000, Bester 4000 ги подравнявам само на грубо матирано до 120 Sic стъкло без прах върху собствената им суспензия, когато няма нужда от сериозно шлайфане, а говорим за малки толеранси в  повърхността.  Дори съветският "гуменяк"  :D ,  64 С- карборундовото, със  зърно м50 -  ~ 320 гритовото камиче с вулканитова свръзка чудесно се почиства и освежава на същото стъкло, като отделя кафиникава суспензия .
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен lubitel

  • Напреднал
  • ****
  • Публикации: 112
  • Reputation Power: 2
  • lubitel няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #20 -: 19 Март, 2018, 11:47:56 »
Досега като съм подравнявал на ДМТ (което е едно доста износено коарс 325) никога не съм имал подобен проблем. Доста хора и по форумите подравняват на него никога не са споделяли за отделяне и набиване на диамантените частици в камъка. Дори много ползват за образуване на суспензия ДМТ-тата, вярно че там камъните са с голяма твърдост, но аз и белгийци съм подравнявал - нямам проблеми.
Във връзка с мнението на Номад, при мен подравняването на ДМТ е доста по-бавно и тегаво, отколкото на стъклото, т.е. като видя зор с камъка и става въпрос за много търкане, винаги предпочитам силициевия карбид. Не знам обаче стъклото ли ми е калпаво или техниката, но след него обикновено не е перфектно подравнен камъка и тогава го минавам само за малко на ДМТ, като приемам че металната плочка е перфектно права ... след това ме устройва. Това разбира се го пропускам ако става въпрос за по-груби камъни, където завършването на ДМТ е прекалено фино за подравняване и е по-добре да се остави на по-едър грит силициев карбид.
TANTUM POSSUMUS, QUANTUM SCIMUS!

Неактивен bully

  • просто човек
  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 1172
  • Reputation Power: 30
  • bully работи за форума.bully работи за форума.bully работи за форума.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #21 -: 19 Март, 2018, 12:17:50 »
Ами аз, а и не само аз съм го имал този проблем и от тогава съм крайно предпазлив върху какви абразиви да ползвам диамантената плоча за подравняване и върху кои не. Описано е и в някои материали. Да не говорим, че диамантът оставя груби деруги видими с просто око, даже и върху повърхността на такива камъни като Norton India  и твърдия арканзас което хич не ми се нрави. Скоро подравнявах купеното от Nomad отрязано  парче от Norton India  и трябваше да премахна грубите следи от диска и да сваля нивото на цялата повърхност на камъка  с около милиметър, милиметър и половина може би заради издълбания участък в края, за да се изравни напълно плоскостта. Като се убедих, че F-120 Sic е твърде фин за тази операция изкарах F-46 eлектрокорунд на ново стъкло и за около  45-минути грубата шлифовка открай в край  напълно приключи, като довърших F-120 Sic поне видимо с просто око и метална линийка нещата изглеждаха значително по-добре като краен резултат, без никави видими толеранси. Вярно, шумно, трудоемко като процес, но за мен резултата беше удовлетворителен.
Не знам дали си забелязал как пада скоростта на работа при  определени абразиви естествени и изкуствени, даже някои по груби почти напълно губят способността си да режат стоманата когато зърното е закрепено в матрица, демек шкурка, диамантен абразив или др. от сорта. За разлика от ефекта на  свободното движещото се  зърно върху равна повърхност като стъклото където никога не съм забелязвал подобно нещо. ;)
Доброто без меч в ръката служи на злото.
Този, който правилно посочва  моите грешки е мой учител. Този, който правилно оценява моите  постъпки е мой  приятел. Този, който ме  ласкае е  мой враг. /Сун Цзъ/

Неактивен nomad

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 377
  • Reputation Power: 11
  • nomad няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #22 -: 19 Март, 2018, 18:23:48 »
Във връзка с мнението на Номад, при мен подравняването на ДМТ е доста по-бавно и тегаво, отколкото на стъклото, т.е. като видя зор с камъка и става въпрос за много търкане, винаги предпочитам силициевия карбид. Не знам обаче стъклото ли ми е калпаво или техниката, но след него обикновено не е перфектно подравнен камъка и тогава го минавам само за малко на ДМТ, като приемам че металната плочка е перфектно права ... след това ме устройва. Това разбира се го пропускам ако става въпрос за по-груби камъни, където завършването на ДМТ е прекалено фино за подравняване и е по-добре да се остави на по-едър грит силициев карбид.

Вероятно, ДМТ-то ти,  е доста захабено, затова работи бавно. Наскоро, се наложи да нарежа две пострадали при шипинга индии, излязоха общо 16 джобни камъчета, които трябваше да заравня и загладя поне от едната страна, за да са използваеми. Силициевият карбид, работи много по-бавно при подравняване на индиите, сравнен с китайска диамантена пластина с грит 200. Поне аз, разликата я усещам осезаемо. Честно казано, дори и със зърно F60, най-грубото, което имам, нямаше да успея да се справя със 16 камъчета, не и за два дни, колкото бяха нужни с пластината.
Има и друга тънкост, за да реже добре диаманта, трябва подходящ лубрикант, за маслените ползвам WD40, с вода, диамантената пластина е в пъти по-бавна, отколкото с WD40.
Същото важи и за арканзаските и уашитите, макар че са по-меки от индията, със силициев карбид ми отнемат много повече време, отколкото с диамантена пластина и wd40.

При твърдите маслени камъни, никога не съм имал проблем заради подравняване на диамант. Също и при белгииските котикикули, наскоро и един тюрингец така го подравних, пластина с грит 200 и после, директно финиширах бръснач на него.
Може би, този проблем възниква при подравняване на японски водни, за тях не знам, защото ги подравнявам с един много твърд камък, който обаче не е диамант а SiC.

Неактивен Франко

  • Напреднал
  • ****
  • Публикации: 152
  • Reputation Power: 4
  • Франко няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #23 -: 19 Март, 2018, 20:29:04 »
с китайска диамантена пластина (200) се опитах да направя фаските на плочките, но се оказа, че и диамантите не я "ядат" тая керамика т.е. - стържат я много ... бавно  :chukane:
подлъгах се, че обявения грит е 3000 (по .... божа работа по какъв стандарт работят китайците - то не е нито FEPA, нито JiS) и затова търках на 1200. основното изравняване беше на 220 де, 600 и 1200 бяха за заглаждане :)

Неактивен nomad

  • Старо куче
  • *****
  • Публикации: 377
  • Reputation Power: 11
  • nomad няма влияние.
  • диагностициран
Поддръжка и изравняване на камъни за заточване
« Отговор #24 -: 19 Март, 2018, 23:42:27 »
Не е коректно да се определя грит на твърда керамика, като тази. Все пак, не мога да виня китайците, че определят някакви произволни гритове, защото и реномиран производител като Спайдърко, прави същото. Колко фино работи, зависи, не толкова от размера на частиците от които е съставена, а от това, колко е загладена повърхността. Като се търси баланс, защото ако се заглади прекалено, почти няма да снема метал, основно ще работи чрез пластична деформация. Пластичната деформация , води до умора на метала и по-бързо се губи острота.
Рубинената, дори и при сравнително груба обработка, дава приличен финиш и висока, но агресивна острота. И преди го бях писал, но според мен дава, значително, по-висока острота от JIS3000.

 

Намерете ни във фейсбук ArmsBG OlightBG Batteryservice